Wikipedia

Αποτελέσματα αναζήτησης

Δευτέρα 1 Αυγούστου 2011

Αναδημοσίευση από τη "Φωνή της Πάρου"

« ΣΤΟΝ  ΠΑΡΙΑΝΟ  ΛΑΤΟΜΟ »
(Η  τέχνη απαντά στον Δήμαρχο)

Τελικά, η τέχνη έρχεται πάντα, με τον τρόπο της, να αποκαταστήσει το «πρέπον», εκεί που οι άρχοντες και οι αρχές δεν μπορούν να κατανοήσουν το ουσιώδες, ή …κωλύονται από …άλλους λόγους.
Και είναι εκπληκτικός ο τρόπος που οι πνευματικοί άνθρωποι διαπερνούν τις ιδέες τους στο χρόνο, αφήνοντας τα σημάδια τους – μνημεία, πάνω στα οποία θα στηρίζεται η κατανόηση της ιστορίας των ανθρώπων του κάθε τόπου. Όλα θα είναι ανεξάρτητα από τις συμπεριφορές των « ιθυνόντων», οι πράξεις των οποίων όταν  αντιστρατεύονται την αλήθεια λησμονούνται  εις το διηνεκές, όπως «απόλλυται» η μνήμη των ασεβών του Ευαγγελίου.
Πραγματοποιήθηκε πρόσφατα στο Μαράθι της Πάρου, το πρώτο Πανελλήνιο Συμπόσιο γλυπτικής, κατά το οποίο σημαντικοί Έλληνες γλύπτες λάξευσαν τα γλυπτά τους στο χώρο των αρχαίων λατομείων. Προσπάθεια σημαντική, για να φρεσκαριστεί η μνήμη μας για την αξία των αρχαίων λατομείων, ως μνημείου παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς.     
Μελετούμε τις δημιουργίες των καλλιτεχνών. Ακόμα και αν δεν είμαστε μυημένοι στα μυστικά της γλυπτικής τέχνης, ο επιβλητικός χώρος με τις στοές και τις λατύπες, οι ιστορίες της εξόρυξης,  τα θαυμαστά έργα τέχνης που ξεκίνησαν από εδώ για όλο τον κόσμο, ακόμα η ιδέα πως όλα τούτα τα θαυμαστά ανήκουν στο δικό μας ιδιαίτερο τόπο,  μας υποβάλλουν και μας συγκινούν.
Μέχρις εδώ, όλα μιλούν για το μάρμαρο ( το υλικό), τα δημιουργήματα που παρήχθησαν από αυτό, τα θαυμαστά έργα τέχνης μέσω των οποίων η ανθρώπινη ευαισθησία διατύπωσε τις ιδέες του ωραίου και του υψηλού και κατονομάζονται και οι γνωστότεροι γλύπτες.
Και ξαφνικά, ανάμεσα στις δημιουργίες των καλλιτεχνών, σταματάμε στο έργο του γλύπτη κ. Ρηγανά και διαβάζουμε με προσοχή τη σκαλισμένη επιγραφή: « Αφιερωμένο στο μόχθο  των Παριανών λατόμων». Ο καλλιτέχνης βρήκε τον τρόπο να αναφερθεί και να τονίσει με δυο λόγια τη συμμετοχή των ανθρώπων που κατέβηκαν στις στοές, που ανέσυραν την πέτρα, που την πελέκησαν στα αρχικά στάδια, μέχρι να φτάσει στο εργαστήρι του καλλιτέχνη.
Τι γνώριζε για τους Παριανούς λατόμους ο καλλιτέχνης και θέλησε να αφιερώσει σ’ αυτούς το έργο του;
Πριν από δυο χρόνια μια Παριανή συγγραφέας μελέτησε και κυκλοφόρησε σε βιβλίο την ιστορία των Παριανών λατόμων.
Ο  κ. Ρηγανάς ήρθε στην Πάρο κρατώντας στο χέρι το βιβλίο για το οποίο εκφράστηκε με κολακευτικά λόγια. Δεν συνάντησε ποτέ τη συγγραφέα. Συνάντησε το έργο της. Και θέλησε να τιμήσει τους πρωταγωνιστές και το μόχθο τους, όπως τα  έζησε μέσα από το έργο του άλλου δημιουργού.
Είναι βέβαιο ότι ο καλλιτέχνης δεν είχε υπ’ όψη  του ότι η Παριανή συγγραφέας, μετά την έκδοση του βιβλίου, πρότεινε στο Δήμο την ανέγερση στον χώρο των αρχαίων λατομείων προτομής ή αναμνηστικής πλάκας προς τιμήν των Παριανών λατόμων, στην οποία ο Δήμος δεν απάντησε ποτέ, ούτε ως όφειλε κατά τον νόμο, ούτε ως θα επέβαλλαν κάποιοι κανόνες ευγένειας προς τους πνευματικούς ανθρώπους του τόπου, έστω και όχι σημαντικούς για τις αρχές.
Απάντησε όμως η τέχνη.
Οι δημιουργοί άφησαν το ίχνος τους. Η συγγραφέας πρότεινε, ο γλύπτης άκουσε την αγωνία και σκάλισε με την ψυχή του.
Το δίδαγμα μέγα!!!
Θα το αντιληφθούν ή θα ακουστεί ξανά η ξύλινη γλώσσα της  «αυθεντίας» της Αρχής ;;;

           Πάρος 15 Ιουλίου 2011
Αλέκος Κοντογιώργος

Σημείωση:
Για να μη κουραστούν μερικοί να ψάχνουν για  διαψεύσεις και δικαιολογίες,
είναι στη διάθεσή τους το έγγραφο της πρότασης. 

Δεν υπάρχουν σχόλια: